tirsdag 29. juli 2014

Ferieløping

Ferieløping kan fort bli feil. Forrige (sommer)ferie fikk jeg knetrøbbel i det ferien starta og måtte droppe løping det meste av juli. Ellers er det problematisk at det er så satans varmt i ferieland, særlig for meg som trives best med temperaturer under ti pluss. Fravær av de faste rutinene kan også krølle til et ellers velfungerende løperegime.

Sommeren 2014 skulle bli sommeren jeg løp. Og det ble det. Neste 200 km på tre uker. Hah. 

Jeg løp igang feriemåneden med Fagervann opp. Kjente etter løpet at beina var sure og ønsket seg litt hvile. De hadde kanskje en forestilling om at ferien skulle gjelde for dem også. Det skulle den ikke. Løp en seig langtur dagen etter, før vi dro til fjellet. 

Fjellet innebar fem dager løping. En tur opp på en (liten) fjelltopp. (Et av årets beste turer, tror jeg. Blir veldig happy av fjelltopper). En rask 5km. En runde bakkeintervall, og to langturer på drøyt 2 mil hver, en på asfalt og en i terreng. 



Hjemme for å pakke om, og for å sanke noen flere km. En tredje 2 milstur på fem dager ga 100km totalt på en uke. Det skjer ikke så ofte. Dessuten var jeg usikker på hvor mye løping jeg ville få til i Syden, og det virka derfor som en god ide å hamstre opp noen km på forhånd. 

Så var det Syden da. Hete. Not my thing. Men jeg har øvd meg litt. Sitti ute i sola hjemme og slikt. Tvunget meg frem fra skyggene. Det var varmt i Syden. Tror jeg svetta et middels norsk skogstjern under løpeturene i løpet av uka, men jeg fikk løpt. En del på mølle i airconditiona rom, men også ute faktisk. Problemet med mye mølle er at det blir lite roligløping. Kan ikke løpe rolig på mølle - da risikerer jeg å kollapse av kjedsomhet. Men fartsøkter funker. Løp intervaller - 6 tusinger på angitt 15 km/t fart. Oppsiktsvekkende lav puls på den økta så jeg mistenker at det var noe galt med mølla. Men jeg ble passe sliten. Løp også 45/15-intervaller på samme fart, 40 stykker. På samme, muligens defekte, mølle. Så testa jeg en lett moderert Ingrid Kristiansen-økt. 3 km på 10,6 4 km på 13,6 og 3 km på 10,6 km/t. Etter denne siste økta var beina lite medgjørlige og det var på tide å løpe rolig. Ute. I heten. 




To ting som redder løping i Syden-hete for min del: Caps og et par solide slurker vann hver kilometer. Fikk løpt ca 10 km hver dag. Fornøyd. Svømte litt også, faktisk. Jeg kan egentlig ikke å svømme, men kaver man rundt på bryst med hodet høyt over vann lenge nok blir det faktisk noe treningsaktig ut av det. Svømte 2500 over et par dager og vurderte om jeg en dag skal lære meg å svømme på ordentlig. Og så deltok jeg på en organisert core-time på hotellet. Jeg er ikke så glad i sånne organiserte greier, men fant ut følgende: kjernemuskelaturen trener seg visst ikke av seg selv. Etter et år med nesten bare løping (minimalt med ski og styrke) var det så vidt jeg klarte å holde tritt med instruktøren. Her er det behov for skjerpings. 

Så dro jeg hjem og avslutta ferien med å løpe i stykker leggene mine på fjellet. Mer om det senere. Ferien oppsummert: Begrensa med struktur, kvantitet fremfor kvalitet, og tendenser til alternativ trening. Konklusjonen blir at jeg gjerne skulle hatt ferie hele året. Har vurdert å ta kontakt med noen skoprodusenter eller noe for å høre om de ikke kan sponse meg et år. Det er jo de middelmådige hobbymosjonistene som er by far de viktigste kundene deres, så det er vel bare rett og rimelig at de sponser noen av dem også. 

2 kommentarer:

  1. Ferieløping ja. Kjenner meg godt igjen i det du skriver om bortfall av rutiner og løping i varmere strøk. Imponerende med nesten 200k på tre uker! Har aldri løpt så mye som 100k på en uke, men i den ene ferieuka ved Middelhavet var jeg oppe i 70k - veldig fornøyd med det, og ikke protesterte kroppen på antall k heller. Gledelig erfaring.
    Styrketrening, ja. Kjenner meg så igjen, er sikker på at jeg ikke har kjernemuskulatur. Hehe. Ryggen har murret litt med ujevne mellomrom det siste året, tror det betyr at jeg skal gjøre noe med støttemedlemskapet mitt hos Elixia. Kan nok med fordel bytte ut en løpeøkt i uka med styrke, alternativt legge til noe styrkegreier etter løping.

    Må si motbakkeløpsreferatene dine er inspirerende, tenker litt på Gaupekollen opp nå!

    Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. 70 k, ved Middelhavet er bra!!! Jeg blir nok aldri helt komfortabel med Middelhavsvarme.

      Styrke er viktig! Men kjedelig... Iallfall sånn styrketrening som er bra for løpere. Jeg har også vurdert treningssenter faktisk (har aldri hatt medlemsskap noe sted). Sikkert lettere å komme gjennom når D er noen som pusher. Inntil videre lover jeg meg selv at jeg snart skal bli flinkere. Neste uke er et tilbakevendende tentativt oppstartstidspunkt... ;)

      Slett