lørdag 5. juli 2014

Fagervann opp

Tirsdag løp jeg andre runde av motbakkeløpene i Maridalsalpene. Fagervann opp. 2,7 km med steinete bakke, samt litt kvist og myr.

God fart ut. For god? Men det er trangt. Må bare henge med. 

Stigningen starter nesten med det samme. Kjenner etterhvert at beina begynner å bli tunge. Sjekker klokka: 500 meter. What??? Har jeg bare løpt en halv kilometer??? Shieet, dette kan holde hardt. 

1 km. Der løp det to damer forbi. Og to til. Og der kommer jammen de to unge jentene i friskt driv forbi også. Vurderer å heie på dem, men det ville bare blitt patetisk. Jeg har ikke sjans til å holde følge, og har neppe pust til å ytre meg verbalt. Burde hengt meg på noen, men bestemmer meg heller for å snart begynne å gå i bakkene. Lesson learned: det er fullt mulig å feildisponere også på løp som er knappe 3 km.

Halvannen km. Det er tungt. Jeg trodde det var et flatt midtparti her et sted, og føler meg lurt. Beina er stinne av melkesyre. Ordet "krampe" comes to mind. Jeg tar de stadig flere av kneikene gående. Det viser seg altså at skippertakstrening og dårlig oppladning (jeg har gjentatt suksessoppskriften fra Rett til værs) ikke nødvendigvis gir optimal løpsform. Der kommer hun som slo meg på Nordmarka halvmaraton i fjor. På side å sette strek for denne forbiløpinga. Nå holder det. På tide å henge seg på. 

2 km. Det er nå jeg bør sette opp tempoet. Men beina er fortsatt like lite klar for moro. Jeg klarer å henge med - det får holde. Endelig er vi oppe, tror jeg. Noen få hundre meter igjen. Løypa krever at jeg følger med. Liker å tro at jeg er god på terreng, men med unntak av en mannerygg klarer jeg ikke å avansere. Ser flere damerygger foran i løypa som jeg gjerne skulle tatt. Plumper i myra. Gjørme på beina er fint, men jeg taper tid. Der er mål. Selv om jeg er sliten skulle jeg gjerne hatt noen hundre meter til. Men dameryggene raser i mål foran meg.

Ok. Ferdig. Litt blodsmak i munnen faktisk. Og det gjør litt vondt i brystet. Det er da noe. Det er fint vær. Det er et fint arrangement. Jeg kommer i snakk med Gaupaas som har den kuleste løpebloggen. Det er også en helt grei tid. 19:55. Under 20. En 11. plass. Neste gang skal jeg stille med friske bein og mat i magen.



På vei ned ble jeg bitt av en veps. Det er litt uklart hva jeg gjorde for å framprovosere angrepet. Tror rett og slett at jeg bare var på feil sted til feil tid. Motbakkeløp ass. Tøft miljø. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar