onsdag 9. juli 2014

Inov-8 X-Talon 212

Mine Saucony Kinarva TR har gjort sitt. For å være ærlig ble jeg aldri helt fornøyd med de skoa, som mangler knotter og er så smale at jeg måtte gå for et par som var minst ett nummer for lange. Men vi har hatt mye moro sammen. De skoa kledde gjørme og dritt - det skal de ha.

Etter ørten turer i diverse sportsbutikker endte jeg opp med et par Inov8 Talon 212. Vurderte sterkt Adidas Adizero XT fordi de sitter bedre på mine breie føtter. Men butikkselgerne, samt flere virituelle anmeldere, lover at Inov8 har bedre grep. Grep er viktig.

Inov8 er britisk. Jeg har bodd i London og er "litt" skeptisk til britisk teknologi. Men på hjemmesiden til Inov8 påstår produsentene at Talon 212 har vunnet flere verdensmesterskap enn noen andre sko. Sannsynligvis godt hjulpet av beina som har vært planta oppi skoa, men likevel. Dessuten har Talon-sko dominert de fleste terrengløpa jeg har løpt.  

Noen tekniske data:
Vekt: 232g (str 40)
Såle hæl/forfot 11mm/6mm
Drop: 5mm

Plusser:
Veldig godt grep på tørt terreng, på fuktig sti og på mose/lav. Liker de knottene assa. Så lenge underlaget er tørt gir de gekko-følelsen.
Gir god kontakt med underlaget 
Er lette

Litt usikker på om skoa fortjener en pluss for komfort ved fuktige forhold. Jeg blir nesten alltid bløt på beina når jeg løper terreng og er avhengig av at skoa lett slipper ut igjen fuktighet. Talon-skoa har et bånd av et eller annet kunststoff som ligner lær ned mot såla. Har inntrykk av at sko med mer mesh slipper vannet raskere enn Talon-skoa. Men for all del, britene funker i myra de også. 

Minuser:
Er smale (hvorfor skal terrengsko alltid være så smale? Skal terrengløping liksom forbeholdt dem med smale føtter eller??)
Gir ikke optimalt grep på fuktig stein (Mine absolutt favorittsko, Mizuno Wave Rider, får ofte bli med på skogstur. De japanske asfaltskoa gir faktisk bedre grep på fuktig stein enn både Kinarvaene og Talon-skoa. )
Vurderer også å sette et minus for tynne, lange og glatte lisser, men det er tross alt et potensielt problem som er enkelt å bytte ut.

Konklusjon:
Jeg er fornøyd. Jakten på terrengsko med smæck-på passform og grep på fuktig føre fortsetter, men i mellomtiden kommer jeg og britene til å ha mye moro sammen. 




2 kommentarer:

  1. Har du prøvd Mizuno Wave Ascend? Ikke for de tøffeste turene, men fine på sti. Jeg har også breie føtter og sliter med å finne terrengsko som ikke er for trange. Har som deg kjøpt talon. Så langt har jeg bare gode ord, men er spent på hva som skjer når jeg løper ordentlig langt.

    SvarSlett
  2. Godt å høre at det er flere som sliter med å finne terrengsko som er tilstrekkelig brede :-) Jeg har ikke prøvd Ascend, men hørt og lest mye positivt om dem. Tror nok jeg kommer til å kjøpe et par når jeg finne riktig størrelse til en fornuftig pris. Tenker at de er en god del tyngre og har mer demping enn Talon, og ser derfor for meg at det er ypperlige sko for turer som går på grus og sti. De blir jo en del grusløping, og da er de rene terrengskoa gjerne litt vel minimalistiske for meg. Talon-skoa planlegger jeg å bruke primært på sti/terreng, og primært på kortere turer. Samt i motbakkeløp. Har foreløpig ikke løpt lengre enn 12km på dem, og hører gjerne om hvordan du opplever dem på lengre turer!

    SvarSlett