søndag 2. februar 2014

Treningsuke 5

En uke med ganske mye løping. Ganske lite sliten, kilometerne tatt i betraktning. Vil tro det kan ha en sammenheng med at løpinga har vært ganske mer strukturert. Prøver ut det ganske nye konseptet som innebærer at jeg ikke løper innom absolutt alle pulssonene på absolutt alle løpeøkter.

Mandag: mølleintervall 10 km
Tirsdag: hvile
Onsdag: rolig løping, sone1-2 12 km
Torsdag: terskeløkt 13 km
Fredag: lapskaus i snøen 16 km
Lørdag: rolig løping, sone1-2 11 km 
Søndag: terskeløkt 20 km

Totalt 82 km

Ukens intervalløkt på mølle ble 3x10 minutter på 13.5- fart. Gikk fin-fint, men jeg ligger (igjen!) veldig høyt i puls. Har ennå ikke funnet ut hvordan jeg best legger opp intervallene, så jeg prøver litt forskjellig. Men jeg bør klarte konkurransefart med litt lavere puls etterhvert. Alternativt bør jeg teste makspulsen og se om den i realiteten er høyere enn antatt. Alternativt bør jeg se på pulssoner som relative. (Hvilket vil være relativt enkelt, siden jeg egentlig hard-core relativist). Skal ikke påstå at jeg ikke blir sliten av 3x10 minutter i (stipulert) sone5, men jeg kjenner ikke syra - verken under økta eller etterpå. Får google videre i håp om å snuble over relevant viten!
Her er forøvrig kurva:
Etter en dag med hvilings og en dag med løping i sone1-2 testa jeg ut terskeltrening på torsdag. Starta med 3 km rolig, så 7 km i sone3 før jeg avslutta med 3 rolige. Får ikke testa ut fart fordi jeg løper oppover når jeg skal opp i puls. Men jeg får kjent på sone3. Kjørte en tilsvarende økt i dag, med 2x5 km i sone3. Syns faktisk det er tyngre å løpe jevnt i sone3 enn raske langturer hvor jeg totalt sett ligger i samme sone over lengre tid... 
Her er terskelkurva:

Kun en lapskausøkt denne uka! Den var planlagt. Det var fredag og da må man kunne unne seg denslags.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar