søndag 9. februar 2014

Treningsuke 6

En særs middelmådig uke. Men det er helt ok.

Mandag: hvile
Tirsdag: morgenjoggings 9km
Onsdag: mølleintervall 4x1000 m
Torsdag: morgenjoggings 11km
Fredag: rakk ikke noe
Lørdag: regnes snømåking som relevant trening for løpere?
Søndag: langtur med fart 22km

Totalt 48 km

Det har vært vanskelig å finne tid til trening denne uka. Selv mølleøkta ble amputert. Kanskje like greit, pulsen skøyt i været allerede på tredje drag. Økte farta fra 14 til 14.5 og 15 før jeg kjørte siste på 14.5. Traff (antatt) makspuls på begge de siste dragene. (Må teste makspulsen snart, har en mistanke om at den i realiteten er høyere enn jeg tror). Måtte gå av mølla for å hente vann, og i mellomtiden hadde en luring kapret mølla. Vil helst kjøre minst 6 drag når jeg først er i gang, men i mangel på ledig mølle avsluttet jeg heller med litt styrke. Blir lite av denslags for tiden...

Ukens høydepunkt var i dag. Kjørte en rask 20 kilometer. Det er så digg! Siste 6 k var ekstra bra, beina fant en fin flyt i relativt høyt tempo og løp avgårde på egenhånd. Overkroppen sleit med å holde følge, men på løping er det beina som er sjef. Lå på (antatt ca) terskelfart store deler av runden, og det føles bra. Dette er min favorittøkt for tiden, nå som jeg ikke kan løpe i skogen. 2 mil i dagslys (iallfall på slutten), starte rolig og øke på etterhvert, finne flyten og godfølelsen. Lette bein og overskudd. Fine greier. 


Mer er det vel egentlig ikke å berette om denne treningsuka. Snøen er i ferd med å smelte uten at jeg har kommet igang med skigåinga. Tar det igjen neste sesong. Løp et par km på bar asfalt i dag - det kjentes ikke helt feil ut. Ser fem til å teste løpsformen på bare veier etterhvert. 

4 kommentarer:

  1. Hei,
    Hva med laktattest for å finne terskelen? Tenker det er lettere å trene riktig når man vet terskelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Det kan hende at litt testing er lurt. Er på den ene siden skeptisk til å gjøre treninga veldig vitenskapelig, men innser samtidig at har mye å lære når det gjelder å legge opp treninga på en god måte. Har du gjennomført laktattest? Hvor er det bra å teste?

      Slett
  2. Hei,
    Jeg skal ta en laktattest hos Löplabbet på lørdag til uken. Tror det å vite hvor terskelen er hjelper meg til å trene riktigere. Har en tendens til å løpe alle økter i samme sone, hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvordan gikk testen? Og har du endret treniningen etter testen? Hadde vært gøy å teste selv!

      Slett