lørdag 1. februar 2014

Vinterløping

Jeg digger å løpe i dårlig vær. Jo dårligere, jo bedre. Rammstein eller tilsvarende på øret og full gass gjennom regn, vind og snøstorm. Januar har derfor vært en særdeles fin løpemåned for min del. Jeg er generelt glad i vinterløping. Av flere årsaker:

  • Stille og fint ute
  • Fravær av steikende sol og varme
  • Redusert risiko for belastningsskader ved løping i snø
  • Mindre folk ute
  • Fravær (nesten) av syklister 

Dessuten er januar en relativt lite sosial måned så det er færre ting som sniker seg inn i kalenderen og gjør det vanskelig å finne tid til løping. 


De siste ukene har jeg løpt mye i snø. Det er tungt og går sakte. Men fart er relativt. Puls er slik sett en bedre indikator. Jeg løper runder med gjennomsnittsfart på 6:00 pr/km som jeg før snøen kom løp på rundt 5:30. Men pulskurva er relativt lik. 

Tallet for januar er 271. Tohundreogenogsøtti løpte kilometer. Mange lange turer (som vanlig...), men også en ukentlig intervall på mølle. Egentlig bør jeg slutte å telle kilometer. Nå som jeg skal lære meg å løpe sakte. Tid er derfor et mer relevant kvantitativt mål. I januar løp jeg i nærmere 30 timer. 30 timer med økende fokus på kvalitet. Forsøk på differensiering av ulike økter. Oppladning til et (foreløpig uidentifisert) treningsprogram som jeg skal følge i mars og april. 

6 kommentarer:

  1. Hei! Fin blogg! Kvalitet er viktigere enn kvantitet. Men kvantitet er også gøy innimellom!
    Jeg har løpt 100km denne uken! Mest rolig, kun en intervalløkt. Ellers ligget i sone 1-2!
    Løper vanligvis mellom 60-70km i uken.
    Hva er ditt neste løp?
    Jeg skal løpe Holmestrand maraton. Jeg er usikker på om det blir noe før det.

    SvarSlett
    Svar
    1. 100 er jo knallbra! Helt enig i at kvantitet er gøy (innimellom) :-) Hvordan blir oppladningen mot Holmestrand? Mitt første løp i år blir Sentrumsløpet.

      Slett
    2. Har ikke noe program el som jeg følger. Jeg løper litt etter hva jeg har lyst til. Forsøker å få til en langtur i uken og en litt raskere økt med noen innlagte drag, ellers blir det mest kortere turer mellom 8-15km i rolig tempo.
      Har du en plan mot Sentrumsløpet? Et tidsmål du ønsker å klare?

      Slett
    3. Det høres ut som et bra opplegg :-) Jeg har en plan jeg vurderer å følge de siste 10 ukene før Sentrumsløpet, men har ikke helt bestemt meg ennå. Usikker på tidsmål, bør nok kjøre en test snart for å se hvordan ståa er.

      Slett
  2. Gode argumenter for vinterløping, takk :)
    Synes det er vanskelig å velge bort ski når føret er så fint som i dag. Blir mindre løping om vinteren på meg.
    Har meldt meg på 1/2 i Fredrikstad - det er plutselig ikke så lenge til, og enda har jeg ikke løpt distansen. Kan hende man må stå over, og heller ta sentrumsløpet.

    Ser ut som en fin vei og løpe på, hvor er bildet tatt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at ski frister mest når det er gode forhold. Og jeg er overbevist om at trening på ski gir god effekt for løpere - så lenge det blir tid til en og annen løpeøkt innimellom. Lykke til med Fredrikstad HM! Det ser ut som et bra løp, kunne gjerne tenkt meg å prøve det selv et år:-)

      Slett