torsdag 30. januar 2014

Asics Gel-Excell33 2

Hvor mange ledd er det i en fot? Spørsmålet har egentlig aldri interessert meg, anatomi er ikke min sterke side. Men nå vet jeg det. 33. Det er 33 ledd i en fot. Visstnok. Asics påstår at de nå lager sko som tar hensyn til alle treogtredve. Og for å virkelig understreke det heter serien 33. Lyte, Excell og Super J og Electro. Some fancy shit. 

Jeg har løpt en del i et par knæsj rosa Gel-Excell 33 2 i det siste. Fikk dem billig fordi 3-ern var på vei inn, og tenkte at de ville være en fin avveksling til mine favoritt-Mizunoer (aka Wave Rider). De veier ca det samme og har ca samme dropp. Nå som det ligger nysnø på veien hver dag er WR midlertidig parkert i skohylla. De har nemlig en lang "renne" midt under (sikkert for å redusere vekta), og der pakker det seg komiske mengder snø. Dermed ligner de plutselig på sånne masai-sko. Og det løper jeg ikke i altså. 

Nok om masai-Mizunoer. Det har altså blitt noen mil på Excell-skoa den siste måneden. I begynnelsen syns jeg det var i overkant mye demping, og jeg savnet responsen som WR gir. Men demping skal være bra for beina så jeg humpet videre. Asics Gel-Excell skal ifølge reklamen bidra til at løperen gradvis utvikler forfotteknikk. Jeg har egentlig ikke noe sterkt ønske om å løpe på forfot. Registrerer at det er delte meninger om hvorvidt det er bra å lande på forfot, og tenker for egen del at jeg har andre teknikk-ting å konsentrere meg om. Men etter noen mil på Excellene skjedde det noe. Jeg merket det først på en langtur på de relativt tunge og klumpete Asics Gel-Nimbus skoa mine. De er definitivt ikke forfot-sko. Men plutselig føltes det mest naturlig å løpe forfot også på Asics' svar på Buffalo-sko. Sprøtt. Etter noen slike turer ble jeg kake i leggene. Gradvis tilvenning du liksom. 

Føler meg egentlig litt lurt. De så så uskyldig ut, der de sto rosa og små-klumpete i butikkhylla. Og kun uker senere er jeg på forfot-kjøret... 

Men de er gode asså. Liker dem bedre og bedre. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar