søndag 19. januar 2014

Treningsuke 3

Noen uker blir ikke som planlagt. Denne uka var en slik. Jeg skulle løpe masse. Men så skjedde det så masse annet. Fine ting, som forutsatte tid og tilstedeværelse. Noen ble født, noen kom på overraskelsesbesøk og noen hadde bursdag. Jeg er egentlig ganske flink til å finne tid til trening innimellom jobb, familie og denslags. Men noen ganger er det riktig å prioritere anderledes.

Tirsdag: mølleintervall 5x1000
Onsdag: morgenløping 17 km
Søndag: langtur 20 km

Totalt: 45 km

Selv om det ikke ble særlig mange økter denne uka, er jeg godt fornøyd med de tre jeg ikk gjennomført.

Tirsdag løp jeg intervaller på mølla. Fem tusenmetre i farten 13.5, 14, 14.5, 15, 14.5. Hadde planer om å løpe en til, men køa for dem som ventet på mølla begynte å bli lang. 

Onsdag løp jeg langtur om morgenen. Tok det med ro siden jeg fortsatt hadde intervalløkta i beina, og løp i 6 min/km. Fint å løpe på snø, beina får mye mindre juling enn når jeg dunker avgårde på bar asfalt.

I helgen var det oppkjørte løyper i marka. Derfor ble det fem timer på ski med 5-åringen og ingen løping. Vi tok samme turen på søndag. Begrenset treningseffekt, men pumpa går når jeg drar henne med sele opp de tyngste bakkene.

Langturen på søndag ble veldig bra. Drøyt 20 km langs samme løype dom foregående helger, i 5:13-fart. 


Bra kvalitet tross lite kvantitet. Noen uker må det bli slik. Og det er ennå lenge igjen til 26. april. 

8 kommentarer:

  1. Hei! Fin blogg du har!
    Hvor løper du når du løper langtur?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk! Jeg varierer rutene en del. Løper i skogen store deler av året, men nå løper jeg mest asfalt. Favorittrutene når jeg skal løpe langt er rundt Maridalsvannet og grusveier i Lillomarka. Hvor løper du?

      Slett
  2. Hei!
    Det var mye løping fordelt på 3 økter da, mer enn ejeg løp på mine 4. 5:13-fart på langtur er fort! Er det standard for deg?

    SvarSlett
  3. Hei! Jeg liker aller best langturene. 5:13 er ikke standard, men på søndag løp jeg asfalt hele runden og hadde friske bein etter flere hviledager. Jeg har en plan om å bli flinkere til å løpe kortere, raskere turer. Har en tendens til å holde samme farta uavhengig av om jeg løper 10 eller 20 km. Kommer liksom ikke i flyt før jeg har løpt 3-4 km. Har du noen gode tips?

    Liker veldig godt bloggen din forresten! Snubla over den tidligere i høst :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er stor forskjell på skog og asfalt, ja, og vanskelig å holde igjen etter mye hvile. Vet ikke om jeg har noen tips, akkurat, men selv prøver jeg å være litt bevisst på å ha et tydelig skille mellom rolig og hard trening. Det betyr at jeg ofte løper litt saktere enn jeg føler for på en del turer (men jeg er egentlig ganske glad i å jogge sakte, så det er ikke noe stort problem, hehe).

      Men hvis man har overskudd og friske bein er det vel ikke noe i veien for å holde bra tempo over lengere tid heller, så lenge man ikke skal løpe hardt dagen etter igjen:-)

      Takk! Jeg finner selv mye glede i å lese andre sine treningsdagbøker og tanker om løping på nett. Blir artig å følge deg mot 1:30.

      Slett
    2. En nøkkel er vel å bli flinkere til å løpe saktere. Har blitt fortalt at det er nødvendig å kunne løpe sakte for å løpe fort. Denne litt ulogiske logikken har gradvis nådd hodet, men ikke helt beina. Ennå :)

      Slett
  4. Grusveien fra Trollann til Lilloseter løper jeg i blant. Har aldri løpt rundt Maridalsvannet - hvor langt er det , og kan man løpe der om vinteren? Tenker fort det blir skiløyper der

    Lise

    SvarSlett
    Svar
    1. Rundt Lilloseter er det veldig fint :) Rundt Maridalsvannet er det vel ca 11 km (jeg løper en lengre runde som bl.a. inkluderer litt løping langs Akerselva, så jeg er usikker på hvor langt det er). På vinteren er det snø og skiløyper, så da blir det mest asfaltløping på meg. Og ski :)

      Slett