lørdag 25. januar 2014

Høyt turtall på lavt gir

"Du løper som ei jente" fikk jeg høre. Vel, det finnes en naturlig forklaring på det. "Mange jentet løper som gamle damer kjører bil: høyt turtall på lavt gir". Jasså. Jeg lar meg lett provosere når folk (les: menn) drar jentekortet. Særlig når de har rett.

Jeg hadde bedt om innspill til treningsopplegg frem mot Sentrumsløpet. Fortalt om hvordan jeg trener. Sagt at jeg ikke gidder å løpe i sone 1. "Da blir du ikke rask. Du bør kunne løpe mila sub 40, men det klarer du aldri om du ikke lærer deg å løpe i sone 1. Du vil aldri få grunnlaget du trenger". 

Hmmm... Jeg må altså løpe saktere for å bli raskere. Det er jo logisk... Men nå har jeg lest litt. Og motvillig innsett at jeg har tatt feil. Rolig løping er ikke forbeholdt eliteutøverne som trener hundre timer i uka. Eller slappingene. Eller kroppsbyggerne som ikke tør bevege seg raskere i frykt for at overarmene eller lårene skal sprekke (alt. frykten for å brenne et par gram muskler). Differensiering av øktene handler ikke bare om å skru opp intensiteten på enkelte økter. Det handler også om lavere intensitet på andre økter. 

I dag løp jeg langturen i sone 1. Og jeg klarte det. Økta ble 4 km kortere enn den vanligvis gjør, men jeg har skjønt at jeg bør slutte å telle distanse. Det er tid som teller. Jeg fant ut at det faktisk går an å ha helt ok tempo i sone 1. Det går an å løpe i bakkene også, så lenge jeg følger med på pulsklokka. Og jeg døde ikke av kjedsomhet. Med musikk i øret og innstillingen (les: troen på at dette funker) i orden var det faktisk litt digg å flyte avgårde i uanstrengende tempo. 

Det går fremover. Tror jeg. 


2 kommentarer:

  1. Gratulerer med gjennomført langtur i sone1!

    Lurer på om du følger Garmins soner? De sonene varierer jo en del, ser feks at Løplabbet sier at sone1 er 60-72,5% av makspuls, mens Garmins tabeller sier at sone1 er 50-60% av makspuls. Skal jeg følge den blir det jo gåtempo :)
    Så jeg løp min langtur i dag på 72-73% av makspuls - langs sjøen og E18
    mot Bygdøy. Og kjente at jeg godt kunne løpt flere km enn jeg gjorde. Det er kanskje også poenget med langturene.

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg endret på de forhåndsinnstilte sonene på Garmin, jeg skjønte meg heller ikke helt på dem. Forholder meg til soner slik de defineres av Olympiatoppen, det er nesten samme som Løplabbets. Ligger på http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/utholdenhet/fagartikler/oltsintensitetsskala/page594.html#

    Jeg tok en ny tur i dag hvor planen var å ligge i sone 1. Slapp opp litt og tillot meg å ligge rett over grensa til sone 2. Det er vel ca 73%. God flyt! Langs sjøen og ut mot Bygdøy høres veldig bra ut!

    SvarSlett