mandag 6. januar 2014

Led Leanser H7 - min venn i vinterhalvåret

Hodelykt er et must for vinterløping. Med eget lys er jeg ikke stucked til lysløyper eller gatebelyst asfalt, men jeg kan løpe rundt i skogen som jeg vil. Og der er det fint! I skogen, om vinteren, når det er mørkt altså. Jeg løper også mye tidlig om morgenen, og da er det manko på lys i lysløypene enkelte steder. Kjøpte hodelykt primært for bruk til skiturer, men har endt opp med å bruke den mest til løping.

Lykta er en relativt rimelig Led Leanser H7. Den er lett, bare 117 gram, og sitter godt på hodet. Jeg kan enkelt justere både fokus og styrke under løpeturen - også med hansker på. Lysstyrken er 160 lumen. Den er ikke vanntett, men jeg har brukt den i regn og kraftig sludd uten problemer. Kjøpte den på G-Max for drøyt 300 spenn. Har brukt den i ett år, og så vidt jeg kan se er det null slitasje. Den har vært relativt hardt brukt. I tillegg til at den har vært med på adskillige løpeturer har den også ligget og slengt i treningsbagen, den har falt ned på harde baderomsfliser gjentatte ganger, og - ikke minst - junior leker stadig med den. Lykta går på 3xAAA batterier. Jeg syns dette er en fordel sammenlignet med oppladbare batterier. Det er alltids plass til ekstrabatterier i en lomme når man er på tur, for det er kjipt å bli stående midt i ulendt terreng i bekmørke. Ser av enkelte produktomtaler at den får trekk for kort batteritid, men (etter mitt synspunkt) holder batteriene lenge. Jeg har skifta et par ganger i løpet av et år.

Summa summarum: jeg er veldig happy med lykta! Ganske viktig med en lykt man kan stole på når man løper om vinteren, særlig i skogen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar