lørdag 4. januar 2014

Treningsuke 1

Mandag: 4x4 intervall
Tirsdag: Langtur 21 km
Torsdag: Langtur i skogen 21 km
Fredag: Morgenløping på asfalt 17 km
Lørdag: Løping i skogen 10 km

Totalt 77km

Planen om å ha en plan (med treningen) går sånn passe. Har hatt litt vondt i beina etter mye løping på isete asfalt - med brodder - og planla derfor en rolig uke. Resultat: 77 km. Det er ikke innafor min definisjon på en rolig uke. Har riktignok klart å løpe i relativ rolig tempo, men det skyldes nok hovedsakelig tunge bein, samt slaps, snø og is på veiene.

Startet uken med en intervalløkt - 4x4 i motbakke. Intervall på isføre er ikke optimalt, men jeg hadde grei fart. Faktisk bedre enn da jeg løp på samme sted tidligere i høst. Kanskje gir intervalløktene på mølle har gitt litt mer fart i beina. Er likevel usikker på hvordan jeg best legger opp disse intervallene nå, flere måneder før første startnummer skal på brystet. 4x4 - med eller uten bakker? 1000m på mølle? Langintervall med lavere puls? Eller korte intervaller opp mot makspuls? Har forsøkt å konferert med ekspertise, både virtuelt og irl, og variasjon i synspunkter øker proporsjonalt med antall eksperter. 

3 relativt lange turer på fire dager funket fint. Løp gjennom Nordmarka/Lillomarka på torsdag og det var knall. Regn de første kilometerne, men så ble det stille snøfall i skogen, mørkt og folketomt. Fine greier. Veldig bra for beina å løpe på grus og 10 cm nysnø, jeg kjente minimalt av de 21 kilometerne i beina etterpå. De påfølgende 38 som ble tilbakelagt på asfalt langs Rv4 var liksom ikke helt det samme. 

Lørdag skulle jeg gjennomføre en restitusjonsøkt i sone 1. Etter tips fra en kollega som mener at mengdetrening bør gjennomføres i sone 1 og 2. Sånn ser det ut når jeg forsøker å løpe i sone 1:



Konkluderte med at jeg må finne formen uten trening i sone 1. Jeg har alltid begrenset med treningstid til rådighet og da sløser jeg ikke bort tid til å valse rundt rett over gå-tempo. Når jeg løper, jakter jeg på godfølelsen. Frihetsfølelsen, avkoblingen, endorfinene - alt det der. Og det finner jeg ikke i sone 1. Så da er iallefall det avklart. Mitt treningsopplegg vil ikke inkludere sone 1. 

2014 er i gang og ferien er over. Snart må jeg komme opp med en plan. 

1 kommentar:

  1. Hei,
    Fin blogg - kanskje du kan legge ut løypen på garmin connect. Alltid gøy å se hvilke stier/grusveier andre løper :)

    Lise

    SvarSlett