søndag 29. desember 2013

Treningsuke 52

Juleuka. Minimalt med snø. Optimale forhold for løping. Nytt utstyr har blitt testa: ny pulsklokke, nye sko, og løpebrodder.

Mandag: 11km asfalt 
Tirsdag: 10 km asfalt dekket av is
Onsdag: 8 km asfalt dekket av is
Torsdag: 12 km på skogsvei - snø
Fredag: sparktur 50 min
Lørdag: samme ruta som torsdag, + nye 50 min på spark

Totalt: 53 km

Mandag løp jeg min første tur med de nye skoa mine: Asics Gel-Excel 33 2. Starta rolig og ga gass etterhvert. Førsteinntrykket av skoa er relativt bra, en mer gjennomtenkt/erfaringsbasert vurdering kommer seinere.

Tirsdag var juleferien på fjellet i gang. Jeg hadde pakka bilen full av skiutstyr og hadde planer om å legge skoa midlertidig på hylla, men snøforholdene åpnet ikke for lange turer i nypreppa løyper. Dermed ble det løping på asfalt, og testing av nye brodder. Merker meg følgende: Mandagens tur var planlagt som en tempotur. Resultat: 5:05 pr km. Tirsdagen skulle være en rolig restitusjonstur. Resultat: 5:20 pr km. Ganske betegnende for treningen min. De raske turene går for sakte, de rolige år for fort...

Onsdag: 8 km på islagt asfalt hvor fokus var testing av brodder og ny løpeklokke.

Torsdag kom jeg meg på fjellet. Desember-måneds beste løpetur. Skikkelig hardt i bakkene, flotte omgivelser og etterhvert løping over tregrensa. Jag trivs best i øpna landskap. Sånne turer får meg til å tenke at jeg burde (vunnet masse penger) tatt permisjon fra jobben og flytta meg selv og familien til fjellet. 

Fredag ble det ingen løping, men derimot en sparktur. Ja, det er trening faktisk! Har sjekket på nettet og NRKs treningsekspert Yngve Andersen går god for at sparking er innafor. Spark var standard fremkomstmiddel i min barndom. (Vokste opp på et sted i nærheten av verdens største spark, og hvor vinteren varer i 11 måneder. Nesten). Nå bor jeg i en del av landet hvor massive mengder salting og strøing må taes i bruk for å unngå det komplette kaos på veiene fordi byfolket får det for seg at de i møte med snø på veiene enten må a) kjøre ut i grøfta, eller b) ligge 30-40 under fartsgrensa. Dette skaper dårlige forhold for sparking. Anyways. 

Lørdag løp jeg samme ruta som på torsdag. Fint da også, men fikk j... hold da jeg løp ned igjen. Har en lei tendens til å få hold når jeg løper nedover og klarer ikke knekke koden. 

Med 53 km denne uka har jeg runda 200 i desember. To dager igjen før det er tid for å gjøre opp årsstatus. 

4 kommentarer:

  1. hei, morten. meld inn bloggen din på runners.no. kjekt å få deg med der.

    hilsen frode.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult, det skal jeg gjøre!

      Heter forøvrig ikke Morten - er ikke mann engang - men merker meg at bloggtittelen kan misforstås :-)

      Slett
  2. Koselig med sparketur da :-) Og det er ikke lett å treffe rett på farten på alle øktene men øvelse gjør mester - men, om vinteren synes jeg det er svært utfordrende å treffe riktig fart på de harde/raske øktene. Det best er derfor, for meg, å løpe disse øktene inne. Og siden jeg hater mølle så blir det Bislett - da er forholdene alltid konstant og da er det bare dagsformen som påvirker farten. Godt nyttår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt nyttår til deg også! Og takk for tips. Har aldri løpt på Bislet, men har planer om å prøve det i nær fremtid. Jeg hater også mølle, men skal tvinge meg gjennom en økt i uka (ca) nå i vintermånedene. Så får løpingen ute være forbeholdt lengre turer i rolig tempo og en og annen bakkeøkt.

      Slett