søndag 15. desember 2013

Mål

Vi tipper snart over i 2014 og jeg har nyttårsforsettene klare. (Mulig det egentlig heter treningsmål, men det høres så veldig pretensiøst ut) 

JEG SKAL LØPE RASKERE I 2014 ENN JEG GJORDE I 2013.

Sånn rent konkurransemessig skal dette innebære:

  • Råskinnet: Topp 30 i klassen
  • Birken: Under 1:40
Hva andre halvdel av 2014 skal brukes til er litt mer uklart. Kan hende jeg slenger meg med på halve Oslo maraton. Dersom jeg en eller annen gang skal klare å løpe halvmaraton på 1:30 kreves det vel at jeg på ett eller annet tidspunkt stiller til start på et slikt løp. 

Grunnet jobb og andre tidstyver vil det være mindre tid til trening i 2014 enn det var i 2013. Mangel på tid skal visstnok kunne kompenseres med økt grad av planlegging. Så jeg har en plan. Den går ut på at jeg skal planlegge hva jeg skal løpe. Genialt hva?! Treningsopplegget i 2013 var slik: løp avgårde ved enhver anledning, kjenn etter hvor raskt du ( altså jeg) vil løpe og løp til det ikke er tid til å løpe mer. Det var veldig sjelden at jeg løp avgårde og kjente at jeg hadde aller mest lyst til å løpe intervaller. Så det ble turer på ca 10-18 km i ca 5:20-fart (eller saktere dersom jeg løp terreng) nesten alltid. Og litt for ofte. Nå skal jeg:
  • Løpe intervaller ned mot 4:00-fart hver uke
  • Hvile før intervallene
  • Kjøpe pulsklokke
  • Lære meg å løpe sakte (fart på 6-ish)
  • Løpe med høy puls innimellom (det skal visstnok hete fartslek)
  • Ikke bare gå på ski om vinteren (det ser dessverre ut til å løse seg av seg selv...)
Har stor tro på treningsopplegget, bør kanskje vurdere å legge det ut for salg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar