søndag 16. februar 2014

Treningsuke 7

Litt usikker på hva som skjedde med planen om flere rolige økter i sone 1-2. Mulig har jeg ubevisst forkastet den. Denne uken har inneholdt relativt mange km i sone 3 og 4. Jeg velger å skylde på bar asfalt som byr seg frem og inviterer til høyere fart.

Innbydende asfalt


Mandag: rolig morgenjogg 13km
Tirsdag: Langintervall, 3x15min
Onsdag: rolig morgenjogg 14km
Torsdag: rolig morgenjogg + lapskaus på mølla 
Fredag: bakkeløping 10km
Lørdag: hvile
Søndag: langintervall, 2x5km

Totalt 74 km

De rolige turene denne uka har vist en puls i sone 2-3. Det har trolig begrenset kvaliteten på fartsøktene. På tirsdag løp jeg 3x15 min på mølle, med 4 min pause mellom dragene. Farten lå på 12,9 - 13,3 og 13,1 så det gikk ikke kjempefort. Ble likevel liggende høyt i puls på de to siste dragene. Er likevel fornøyd med at jeg holdt ut mentalt på mølla, det blir åpenbart ikke mindre kjedelig selv om jeg gjør det oftere. 

På morgenløping onsdag og torsdag dro jeg på akkurat nok til at det ble litt gøy. Hadde planer om en tabata-økt på mølle torsdag kveld (45/30), men allerede etter 6 drag skjønte jeg at det ikke var gjennomførbart. Det ble derfor en klassisk lapskaus på mølla den lille halvtimen jeg hadde til rådighet, og jeg er litt usikker på om den økta bidrar nevneverdig til å forbedre formen. 

Fredag løp jeg opp på et fjell og ned igjen. Riktignok ikke et veldig høyt fjell og riktignok på asfalt, men jeg fikk bakker og utsikt. Love it. Lå oppunder terskel 1/3 av turen og liker å tro at bakkeløping er bra.
Utsikt - me like.

I dag har jeg løpt en 10km avbrutt av 4min pause halvveis. Presset farten det meste av runden, og skulle derfor ønske at jeg hadde klart å gjennomføre raskere. Snittfart på 4:41 er en del tregere enn jeg har planer om å løpe i slutten av april. Vil tro at isete og glatte partier samt småslitne bein dro opp tiden noe, men det var ikke kjempeoppløftende. Ikke kan jeg skylde på et smøreteam heller...

Planen for neste uke er å hvile litt mer, enten i form av hviledager eller turer med lavere intensitet. Hvis noen har litt tålmodighet til overs, er jeg veldig interessert i å kjøpe.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar