fredag 21. februar 2014

Treningsuke 8

Veldig fornøyd med uka. Har fått hjelp til å sette sammen noen nye økter som jeg har trua på.

Mandag: morgenløping i terreng
Tirsdag: intervalløkt
Onsdag: distansetrening 17k i3
Torsdag: langkjøring 17k i2-3
Fredag: intervalløkt over/under
Lørdag: langkjøring 15k i1

Totalt 74km

Mandag løp jeg i skogen for første gang på flere uker. Plussgrader med påfølgende frost hadde gjort skiløypene såpass harde at jeg kunne løpe i løypene uten å ødelegge sporene. Blir veldig happy av løping i skog og bakker, så jeg var max fornøyd med starten på dagen og uka. 

På mandag fikk jeg også litt påfyll av treningsteori av en kar hvis meritter tilsier at han kan ett og annet om trening. Han ga meg trua og et par gode intetvalløkter. Den første testa jeg ut på tirsdag. 45/15-intervaller, 20 reps. Det hele gikk i overkant greit, så neste gang skal jeg sette litt helling på mølla og øke antall repetisjoner.

Onsdag og torsdag løp jeg lengre turer, første med litt intensitet på onsdag og så rolig på torsdag. Hjem fra jobb på onsdag og tilbake til jobb på torsdag gir tre og en halv mil i banken på et halvt døgn - ka-ching! 

Fredag testa jeg den andre økta jeg fikk tidligere i uken. 5km sammenhengende hvor jeg veksler på å løpe under og rett over terskel. Har ikke kjørt slike økter før, men etter å ha fått forklart konseptet er jeg overbevist om at dette er smart trening. 

Avslutta (treningsuka) med langkjøring i sone 1. Klarte å finne riktig fokus slik at jeg kunne holde igjen og ta det helt med ro. I morgen er det hviledag, så jeg forventer max innsats fra beina når jeg starter neste uke med en intervalløkt.

Det har blitt mange km på asfalt og mølle de siste par månedene. Jeg liker meg best i terrenget, og har aldri løpt så mye på hardt underlag før. Men beina synes å tåle det bra!  

Spørsmålet nå er hvorvidt jeg skal fortsette treningsopplegget jeg, med litt hjelp, har snekra sammen sjøl. Jeg hadde egentlig tenkt å følge et ferdig oppsatt program fra begynnelsen av mars. Men jeg har ikke funnet et program jeg stoler helt på. Hmmm...

4 kommentarer:

  1. Alle de øktene der er kanonbra ;-) Å ligge tett oppunder og på terskel er vel risset inn i stein at er veien å gå så over/under høres veldig riktig ut. Dette har jeg trua på ;-) Så: keep up the good work!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Silja! Over+under-økta har blitt fast innslag hver uke. Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg kan kjøre økta ute, uten en mølle som sikrer jevn belastning.

      Slett
  2. Hei
    Hvor lang tid bruker du på 10k?

    SvarSlett