søndag 15. juni 2014

Treningsuke 23 + 24 - Oppladning til Birken

Uke 23 ble en ekstremt slapp uke. Rent bortsett fra at jeg løp motbakkeløpet Rett til værs. Etter en litt heavy uke 22 virka det som en god ide å la mandagen forbli treningsfri. Etter etter en sånn helt passe heavy tur opp på Mellomkollen tirsdag virka det som en tilsvarende god ide å ta det rolig på onsdag. Torsdag løp jeg en rolig morgentur i skogen, fredag rakk jeg ikke å trene og lørdag løp jeg en slags fartslek-runde. 1km rolig + 2km på terskel. Ganger tre. Pluss max tempo opp til Røverkollen. Vips så var helga gått og jeg sto igjen med skarve 35 km.

Uke 24 var det på tide å vekke beina. 

Starta mandagen og uka med en halvrask 5km i sola. Øver meg på å takle varme - det går sånn passe. Mandag kveld løp jeg korte intervaller. 5x100m i bratt bakke + 5x200m slak stigning. 

9 timer seinere var det blitt tirsdag morgen og tid for en intervalløkt på mølla. Jeg løper helst 6x1000, men har troen på å gå ned i antall reps og opp i intensitet før konkurranse. Derfor ble det 4x1000 i 4:00-fart. Har i vinter slitt med å holde 4:00-farta over flere drag, så det ga god følelse å konstatere at det faktisk er en viss progresjon. Måtte bare komme meg vekk fra mølla og inn i skogen for å finne fartsformen.

Onsdag løp jeg en morgenrunde i moderat tempo (høy sone2) i godt selskap. Beina skulle dermed være tilstrekkelig vekket og fikk innvilget en hviledag på torsdag. På fredag løp jeg 5km rolig - jeg klarte faktisk å ligge i sone 1 hele turen gjennom. Feiret med 5 stigningsløp a 100m. 

Oppladningen til Biken ble dermed en kombi av innfallsmetoden og skippertaksmetoden. To metoder jeg benytter i utstrakt grad til å løse ulike typer oppgaver. Funker for meg. Lørdag løp jeg Birken og beina funka som de skulle. Totalen for uke 24 ble drøyt 6 mil. 

Neste løp blir etter alt å dømme Fagervann Opp 1. juli. 2 km bakke. God grunn til å legge inn en del motbakkeløping de nærmeste to ukene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar