tirsdag 26. august 2014

Mengdetrening, uke 34 og 35

De siste treningsukene har vært ganske bra. Mye mengde - og det funker fint. Tror kanskje jeg har en plan for høsten.

 
Høstløping - love it!
 
Trening uke 34
Mandag: 10km rolig 
Tirsdag: mølleøkt over+under terskel 
Onsdag: 10km rolig 
Torsdag: 12km intervall på mølle. 12x1000m 13.5km/t, 1 min pause
Fredag: 10km rolig
Lørdag: 8km bakketrening i terreng 
Søndag: 20km terreng
Søndag: 10km rolig kveldstur
Totalt 90

Nerdefakta fra 12x1000

Trening uke 35
Mandag: 9km rolig morgenjogg
Mandag: 11km bakkeløping terreng
Onsdag: 12 km 3x3000m mølle, 13.5km/t, 3 min pause
Torsdag: 10km rolig 
Fredag: 16 km terreng 
Fredag: 15km terreng + grus
Søndag: 30km langtur (10km rolig, 20km moderat)
Totalt 103

Nerdefakta fra 3x3000

Godt fornøyd med disse to ukene fordi:
* kroppen takler mengden
* jeg har klart å holde de fleste rolig-øktene tilstrekkelig rolige
* intervalløktene funka bra, både 12x1000 og 3x3000. Før trodde jeg at intervaller måtte innebære at man løp opp mot makspuls i en kortere periode. Tror imidlertid jeg har mye igjen for veksle mellom høyintensitetsintervaller med lengre intervaller i lavere tempo. 
* langturen på søndag innebar 20km i fart mellom 5:00 og 5:40 (løp i Lillomarka - mye bakker) uten at jeg ble skikkelig sliten.

Langturen som ga meg troen på at maraton kan være gøy

Hva nå?

Har ikke hatt en klar plan for høsten. Har hatt lyst til å løpe motbakkeløp og terrengløp, men har ikke meldt meg på verken Nordmarkstraveren eller Oslos bratteste. Oslo Maraton har solgt ut alle startnummerene, og jeg kjenner at det er helt greit at jeg ikke rakk å melde meg på i tide. Men jeg har lyst til å prøve en halvmaraton i løpet av høsten. Må sjekke hvordan jeg ligger an i dette 1:30-prosjektet. Etter de siste ukene har jeg fått litt lyst til å teste maratondistansen også. Når jeg ser på hvordan jeg trener, og liker å trene, er maraton langt mer fristende enn å gå på et 10k-løp i løpet av høsten. 

Den foreløpige planen er derfor å løpe to enkle motbakkeløp, i september og oktober, halvmara i oktober og maraton i november. Kanskje. 

5 kommentarer:

  1. Det er sannelig vanskelig å få lagt igjen kommentar her! Ting blir liksom borte når man velger konto man ønsker å kommentere fra. Har prøvd så mange ganger nå, og fra mobil er det bare håpløst.

    Uansett, prøver med google...

    Hvordan gjør du denne terskeløkta di på mølle? Jeg skal nemlig også ha en slik hver tiende dag nå, da skal jeg uten stans løpe 45-90 min på mølle og veksle mellom 5 min over og under terskel, og jogge ned i puls i 5 min etter at jeg har vært over terskel (men aldri stoppe eller gå, kun jogge ned for å få ut syre og pulsen ned). Har ikke fått gjort ei sånn økt ennå, skulle begynne denne uka, men ikke vært i form til noe hardkjør. Min ble brukt av Kaggestad da han trente disse løpejentene på åttitallet, du har kanskje hørt om Grete Waitz og Ingrid Kristiansen? :D

    Spennende å høre hvordan du gjør denne økta!

    SvarSlett
    Svar
    1. Åpenbart noe som ikke funker, jeg klarer knapt å kommentere min egen blogg... Takker for tålmodigheten!

      Over+under terskeløkta kjører jeg på mølle. Først 15min oppvarming. Så sette jeg mølla på 13 km/t og 2.5%stigning. Løper 800m før jeg går ned til 12.5 km/t og 0 stigning i 800 nye meter. Kjører 3 sånne sett sammenhengende. Mulig økta burde vært litt lenger, sånn tidsmessig.

      Blogg litt om din økt 'a - når du kommer igang! Blir inspirert av det nye treningsregimet ditt. Har forøvrig hørt om han Kaggestad, det kan nesten virke som om han var inne på noe.

      Slett
  2. Hei

    Jeg har også lyst til å høre mer om den mølleøkten.
    Fint høstprogram du har satt opp, hvor mange km løper du pr. uke sånn ca?
    Selv har jeg tenkt å prøve meg på en av baneøktene sirivil driver med der borte i Amerika, på Bislett senere i dag. Må si jeg liker bane bedre enn mølle, men skjønner jo at mølle har sine fordeler da.

    Min plan for høsten er Oslos bratteste, Nøklevann rundt, Hytteplan i oktober, også fintenker jeg litt på Sørkedalsløpet nå til uken. Hva jeg skal gjøre i november og desember er uklart, men til da håper jeg snøen har kommet :)

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Det høres ut som en bra høstplan Lise! Har forklart mølleøkten over her, men jeg tror altså jeg skal endre litt på den slik at jeg kan kjøre en lengre sammenhengende økt.

      Baneløping har jeg lite erfaring med. Det blir litt mer tiltak å komme seg til en bane, og jeg er sjelden særlig villig til å bruke treningstid på logistikk. Men mølle er en tilvenningssak. Hatet det for inntil et år siden, men nå har jeg fått inn en del faste mølleøkter som jeg kjører regelmessig.

      Jeg løper mellom 60 og 100 km i uka. Følger ikke noe fast program - følger "løp-når-du-kan"-prinsippet. Skulle svært gjerne slengt meg med på Sørkedalsløpet til uka, men får det ikke til denne gangen (heller). Neste år! Lykke til :)

      Slett